Redskap

Tänkte berätta lite kortfattat om de olika "redskapen" som jag ibland andvänder när jag marktränar med min häst.


Ledrep/arbetsrep: Då ett vanlig grimmskaft är för litet så andvänder jag ett ledrep. Ledrepet ska ha en "säkerhetshake" och en liten läderlap i änden. Ett ledrep är mycket skönare att hålla och arbeta med än t.ex en longeringslina. De är inte så dyra och går att köpa på b.la Börjes.



Repgrimma: Repgrimma kan du både rida och markträna med. Det är bra att ta av repgrimman om du ska träna löst, då hästen kan annars råka trampa på den lilla biten som sticker ut från repgrimman.
Jag andvänder nästan aldrig regrimma, då JAG tycker inte att den fungerar bätte än en vanlig grimma för mig och Indiana.


Carrot stick: Andvänds som en förlängd arm. Är INTE till att slå hästen med.  Jag brukar nästan alltid ha med mig en carrot stick när jag tränar, då mina armar inte räcker till ibland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0