Träning med pall!

Marktränade idag med Indiana i ridhuset. Gick väldigt bra!
Tänkte berätta om en sak som vi gjorde idag:

Indiana tycker om när jag sitter på henne. Hon känner sig stor och duktig då, problemet är bara att när jag tar fram pallen och ska kliva upp på den så går hon iväg. Tänkte försöka träna "bort" det, så tränade det idag.


1 . Började med att hon var avslappnad, och att jag var avslappnad. Jag hade henne lös, alltså kunde hon hela tiden flytta på sig eftersom jag inte höll i henne. Sedan ställde sedan pallen bredvid henne, då började hon genast flytta sig ett steg. Jag gjorde det en gång till och hon gjorde samma sak. Jag fortsatte tills hon stod helt stilla vid pallen.
Då gick jag fram till hennne och gav godis + massa bröm. Gjorde så några gånger tills hon var helt stilla och lugn.

2. Nästa steg var att jag skulle sätta upp ena foten på pallen, då flyttade hon sig genast. Jag gjorde om det, var lugn och sa "staaanna" , satte ena foten på pallen och stod hon stilla så gick jag fram till henne och gav henne godis + beröm.

3. Nästa steg var att ha båda fötterna på pallen. Då flyttade hon sig, så jag upprepade tills hon stod stilla. Efter en bara några gånger stod hon helt stilla, och jag gick fram och gav godis + massa beröm.

4. Nästa steg var att jag skulle stå på pallen och klappa henne över ryggen. Det tyckte hon inte jättemycket om och flyttade sig. Gjorde om det igen och då gick det. Klev av pallen och gick fram till henne och gav massa beröm och godis. 

5. Övade detta några gånger på båda sidorna, och sedan kunde jag helt lugnt; Ställa pallen bredvid henne, kliva på den, kliva på Indiana och hon står helt stilla. Även när jag satt på henne stod hon fortfarande stilla tills jag bad henne gå fram. Allt detta gjorde löst, där hon ALLTID hade valet att gå ifrån eller flytta på sig. 




Kommentarer
Postat av: Bella

måste bara säga att jag älskar eran blogg Ida! :D dessutom kan jag se mig själv göra alla dom där sakerna, jag gör precis likadant, stegvis, berömmet, men med hundarna! vrf har jag inte tänkt på det förut?? XD ALL CREED TO YOU DARLING, YOU GYES ARE AWESOME! :D <3

2011-10-23 @ 19:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0