Inledning

TÄNK OM
TÄNK NYTT
TÄNK ATT DU KAN

 Vare sig du är tävlingsryttare, "skogsmulle" eller hobbyryttare KAN DU MARKTRÄNA!

1. Låt oss säga att du rider 6 dagar i veckan på din häst, varför kan du då inte ta en av dem dagarna med att markträna, eller kanska markträna först och sedan inte rida hästen så hårt efterråt?

 Markträning är något som alla , alla kan börja med. Du behöver inte göra något trick, vilja kunna rida löst eller vilja få din häst att följa efter dig löst. Du kan välja att bara träna "miljöträning" t.ex

 Men jag rekomenderar verkligen att ta ut din häst i ridhuset/ paddocken / hagen och ha båda fötterna på marken!



 Det finns många olika sorters "markträningar".
* Vissa kallar det "NH" ( Natural horsemanship) och vissa kallar det ingenting alls. Jag väljer att inte säga; Nu gå jag och tränar "NH".
Natural horsemanship är inget man TRÄNAR! Det är ett tankesätt. Därför tycker JAG att du kan "markträna" men ändå har du inte alls "NH tänket" över huvudtaget. Du kanske bara marktränar för att få "kontroll" över din häst. Du kanske bara marktränar för att din häst inte ska vara rädd för saker.
Vare sig vilket, så är alltid träningen från marken nycklen till framgång även när du sitter på hästryggen!



Att ha en häst för mig är inte bara att rida. Jag varierar dagarna med att gå promenader, rida på ridbanan, rida ut i skogen, träna från marken, trickträna eller varför inte bara spendera en dag med att mysa?

   När jag upptäckte att man kan TRÄNA, man kan ha KUL och UPPTÄCKA nya saker från marken var det som att flera dörrar öppnades!


   



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0